بهگزارش خبرنگار میراثآریا، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، امروز شنبه 10 تیر 96، با حضور مرتضی رحمانیموحد معاون گردشگری کشور، علیمحمد نعمتیزرگران مدیرکل پیشین دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، لیلا اژدری سرپرست جدید دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، و مدیران و کارشناسان این حوزه در سالن خلیجفارس معاونت گردشگری برگزار شد.
رحمانیموحد در این مراسم، با اشاره به اینکه تبلیغات و بازاریابی یکی از دالانهای اصلی در راهبرد سیاستهای گردشگری تمام کشورهاست، افزود: «برای اجرای برنامهها و پیشبرد نگاه کلان در هر بخش، باید افراد کارشناس و زبده و ساختار و چارچوبهای مشخصی بهکار گرفت، ما هم در دفتر تبلیغات و بازاریابی تلاش کردهایم با وجود امکانات و منابع محدود، بهصورت برنامهمحور در این حوزه اهداف خود را دنبال کنیم.»
او ادامه داد: «بازاریابی یک فن و علم بسیار مهم در دنیای امروز است، اما در کشور ما هنوز بازاریابی تخصصی با پشتوانه علمی اجرا نمیشود و ما در این بخش نیازمند ارتقای سطح آکادمیک و تحول اساسی هستیم تا شاهد ورود افراد متخصص و توانمند به این عرصه باشیم.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اضافه کرد: «هرچند در فاصله بین سالهای 93 تا 95 شرایط اعتباری کشور مطلوب نبود و بهتبع همین وضعیت، حمایت موردنیاز از بخش تبلیغات و بازاریابی گردشگری صورت نمیگرفت، اما تلاش کردیم با استفاده از همین امکانات و ظرفیتهای موجود داشتههای کشورمان را معرفی کنیم.»
او تصریح کرد: «در این بخش با دو مقوله مهم مواجه بودیم: فرصتها و ظرفیتهای عظیم ناشناخته کشور که باید شناسایی و معرفی میشدند و همچنین مقابله و مواجهه با تبلیغات منفی و ایرانهراسی کاذبی که عیله کشورمان در دنیا وجود داشت. مدیریت این جریان با اعتبارات محدود و فضایی که وجود داشت وظیفه اصلی و مهم ما در این بخش بود.»
رحمانیموحد اضافه کرد: «ما باید با استفاده از داشتههای خودمان و همچنین همکاری و همراهی بخشخصوصی که سابقه فعالیت و حضور در بازارهای جهانی را داشتند، این فضا را مدیریت میکردیم و شأن و منزلت ایران را به رخ جهانیان میکشیدیم. خوشبختانه مجموعه اقداماتی که در طول سه سال گذشته انجام شد آثار خوب و قابلقبولی در پی داشت.»
او تصریح کرد: «مجموعه عملکردهایی که در این بخش انجام شده یک پیام مهم دارد و آن این است که سازمان میراثفرهنگی و معاونت گردشگری با اعتمادبهنفس و تلاش توانسته از مسیرهای سخت عبور کند و در راه دستیابی به اهداف خود گامهای مؤثری بردارد.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، با تأکید بر اینکه گردشگری ورودی یا بینالمللی دروازه اصلی توسعه گردشگری کشور است، یادآور شد: «در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بر پنجبرابر شدن ایرانگردان خارجی اشاره شده است که توجه به این نگاه هوشمندانه و بهتبع آن، تحقق این سیاستها تبعات بسیار ارزشمندی بهدنبال خواهد داشت که از مهمترین آنها میتوان به اشتغالزایی، افزایش سرمایهگذاری خارجی، ترغیب و تشویق سرمایهگذاران داخلی و توسعه صنعت گردشگری کشور اشاره کرد.»
او ادامه داد: «اگر بخواهیم گردشگری ورودی را هدف اصلی و اول خود قرار دهیم نیازمند یک برنامه قوی در حوزه بازاریابی و تبلیغات هستیم. براساس مطالعهای که در مورد اعتبارگذاری کشورها در حوزه تبلیغات برای هر گردشگر انجام گرفته است، در کشورهای طراز اول گردشگری مثل آلمان و فرانسه برای هر گردشگر 2 دلار هزینه میشود، در کشورهایی مثل ترکیه و مالزی 6 تا 9 دلار هزینه میشود و در برخی کشورها بین 14 تا 40 دلار صرف تبلیغات برای ورود هر گردشگر میشود، این در حالی است که نهایت هزینهای که صرف تبلیغات برای ورود یک گردشگر به ایران میشود 20 سنت است. بااینحال، ما تلاش کردهایم با استفاده از ظرفیتها و امکانات برنامههای خود را در این حوزه اجرایی کنیم.»
رحمانیموحد، با اشاره به اینکه بخشخصوصی نقش بسیار مهمی در حوزه تبلیغات و بازاریابی در تمام کشورهای موفق حوزه گردشگری دارد، اضافه کرد: «ما بهعنوان سازمان میراثفرهنگی و بخشخصوصی بهعنوان بازوی توانمند در این حوزه، هر دو مسافر یک جادهایم و آن جاده توسعهبخشی به گردشگری کشور است. ما باید هزینه این سفر را با کمک همدیگر تأمین کنیم. وظیفه هدایت و حمایت برعهده سازمان میراثفرهنگی است و بخشخصوصی باید مشارکت لازم را در این بخش با ما داشته باشد.»
او با اشاره به اینکه هیچ برنامه کوتاهمدتی در حوزه گردشگری نتیجهبخش نیست اضافه کرد: «حتی برای ساخت یک جاده 4 تا 5 سال زمان نیاز است و اعتباری که سالانه به این پروژه اختصاص مییابد نهایتاً به افتتاح یک جاده منجر میشود. ما در حوزه گردشگری به برنامهای 20ساله با نگاهی تخصصی، پایدار و حمایتی نیاز داریم. در کنار این برنامه، حضور بخشخصوصی که از نظر قدرت تعامل و ارتباطات در سطح خوبی قرار دارد میتواند اثربخش باشد.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گفت: «10 سال حضور مداوم در یک بازار بهصورت هدفمند نتیجهبخش خواهد بود. بنابراین بازارهای گردشگری باید بهصورت هدفمند و هوشمندانه انتخاب شوند. حضور کارشناسان و مدیران بِروز و کاردان در حوزه تبلیغات و بازاریابی گردشگری کشورمان موضوع مهمی است که در توسعه گردشگری کشور تأثیر شگرفی دارد.»
او با بیان اینکه امروز گردشگری به یک مطالبه عمومی و ملی تبدیل شده است اضافه کرد: «ما برای توسعه گردشگری نیازمند حمایت و پشتوانهای در سطح نظام هستیم که این پشتوانه امروز وجود دارد و باید با همکاری و همراهی سایر دستگاهها اهداف این بخش را پیگیری کرد و بهنتیجه رساند.»
معاون گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تصریح کرد: «اگر خواهان توازن آمار گردشگری ورودی و خروجی هستیم باید سرمایهگذاری برای حضور و ورود گردشگران خارجی را افزایش دهیم. در حوزه گردشگری خارجی بازارداری مهمتر از بازاریابی است و باید در این بخش هزینه و سرمایهگذاری صورت گیرد.»
او ادامه داد: «نقش دولت و سازمان میراثفرهنگی در حوزه حمایت و هدایت باید بهگونهای باشد که بتواند به مطالبات پاسخ دهد.»
رحمانیموحد، با تأکید بر اینکه استفاده از نیروهای کارامد و توانمند داخلی و سازمانی بسیار مفید است، یادآور شد: «خانم دکتر اژدری، با توجه به سوابق و تجربیاتی که دارد، بهترین گزینه برای سرپرستی این دفتر تشخیص داده شد که برایش آرزوی موفقیت داریم.»
حضور هوشمندانه در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری
لیلا اژدری، سرپرست جدید دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، نیز در این نشست گفت: «توجه به گردشگری در سطح عمومی بسیار افزایش یافته است، طوری که هماکنون شاهد نگاه ویژه و توجه شورایعالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت به این حوزه هستیم.»
او اضافه کرد: «پس از برجام، مطالبات حوزه گردشگری افزایش یافت و توسعهبخشی به این حوزه گردشگری سرعت گرفت؛ بنابراین در دولت دوازدهم، با وجود کمبود منابع مالی در حوزه گردشگری، باید حضورمان در نمایشگاههای بینالمللی هوشمندانهتر از قبل شود.»
اژدری خاطرنشان کرد: «ما یک وظیفه سازمانی داریم برای بهدست آوردن نتایج بهتر، و یک وظیفه مهمتر هم داریم که عبارت است از تأثیرگذاری مدیریتمان در افراد.»
نمایشگاه گردشگری به عید گردشگری ایران تبدیل شود
علیباقر نعمتی زرگران، مدیرکل پیشین دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری، نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران به عید گردشگری ایران تبدیل شود.
او با تشریح اقدامات خود در طول سه سال گذشته اظهار کرد: «در دولت جدید ساختار دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری تغییر و ارتقا یافت. در این حوزه بازارهای هدف را با وجود کمبودها مشخص کردیم و توانمندیهای تعریفشده را در چهار حوزه سنتی، همسایگان، نوظهور و گردشگری با علائق خاص تعریف کردیم. همچنین بستههای تبلیغات تعریف شد و تورهای آشناسازی با محوریت بازارهای هدف برگزار شد.»
نعمتیزرگران به بحث رویدادهای گردشگری در مبحث بازاریابی و تبلیغات اشاره کرد و گفت: «رویدادهای گردشگری در گذشته هم برگزار میشد، اما ساماندهی در این بخش وجود نداشت، درحالیکه هماکنون رویدادها در چهار حوزه ملی، منطقهای، استانی و بینالمللی ساماندهی شدهاند. البته هنوز هم بسیاری از ظرفیتهای کشور ما که امکان تبدیل شدن به رویداد گردشگری را دارند ناشناختهاند که باید برای استفاده از این ظرفیتها برنامهریزی کرد.»
مدیرکل پیشین دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری ادامه داد: «در زمینه محتوا در بحث بازاریابی و گردشگری، مطالعات جامع و دقیقی صورت گرفت. تمام آنچه در این حوزه وجود داشت تجمیع، دستهبندی و آرشیو شد تا برای بحث تبلیغات و بازاریابی مورداستفاده قرار گیرد. همچنین در زمینه چاپ با وجود کمبود منابع سعی شد نیازهای بازارهای هدف تأمین شود.»
او گفت: «در حوزه گردشگری داخلی، نمایشگاه بینالمللی تهران از یک نمایشگاه کوچک به یک نمایشگاه بینالمللی بزرگ و مطرح ارتقا یافت و فضای آن از 9هزار مترمربع به 40 هزار مترمربع افزایش پیدا کرد. البته ظرفیتهای گردشگری کشورمان بیشتر از اینهاست و این نمایشگاه میتواند به محلی برای گردهم آمدن تمام فعالان گردشگری کشور و منطقه تبدیل شود.»
نعمتیزرگران خاطرنشان کرد: «همچنین در طول این سه سال نشستهای بینالمللی بسیار مهمی ازجمله نشست توسعه پایدار، همایش راهنمایان گردشگری جهان، نشست جاده ابریشم و جز آن را در کشورمان داشتیم که همگی حاکی از حضور و تأثیرگذاری جدی کشورمان در حوزه گردشگری بینالمللی است.»
انتهای پیام/